5 eenvoudige tips om te zorgen dat jouw website converteert

Je hebt een mooie website. En je dacht, toen je de site maakte: dat als -ie eenmaal live zou staan, die klanten vanzelf zouden komen. Maar als je eerlijk bent: die prachtige website levert nu nauwelijks iets op en je hebt geen idee waarom.

Het is één ding om een site te hebben die er schitterend uitziet. Zolang -ie je sitebezoekers niet omzet naar leads, kopers of klanten, kost dat prachtige ontwerp je alleen maar geld! 

Een goede website draait om méér dan alleen een mooi design. Achter elke succesvolle website zit een slimme strategie.

In deze blog ontdek je 5 eenvoudige tips met je die je vandaag nog kunt gebruiken om te zorgen dat jouw website wél doet wat -ie moet doen.

Tip 1: Hou je doel voor ogen en neem je lezers mee op reis

Voor het runnen van een succesvolle business, moet je duidelijke doelen hebben die je met je website wilt bereiken. Je wilt bijvoorbeeld dat je lezers:

    • een kennismakingsgesprek inplannen
    • contact met je opnemen
    • lid worden van je Facebook community
    • of een product kopen.

Voordat je met je teksten aan de slag gaat, raad ik je aan eerst na te denken over wat je wilt dat je website voor je doet en hoe die doelen helpen bij het bereiken van je algemene bedrijfsdoelen. Dat kan een inkomensdoel zijn (een omzet van 10K per maand) of de groei van je mailinglijst (300 nieuwsbriefabonnees per maand).

Als je een website maakt zonder dit soort doelen in gedachten, dan is de kans groot dat je verwarring zaait bij je websitebezoekers.

Bedenk hoe je je lezers van punt A naar punt B brengt. Welke stappen wil je dat ze nemen? En hoe kun je je copywriting inzetten om ze daar op een logische manier naartoe te leiden?

Customer journey - Neem je lezers mee op reis door je website

Let op: het is allang niet meer zo dat alle websitebezoekers op je homepage binnenkomen, dus zorg ervoor dat ze op elke willekeurige pagina kunnen beginnen met lezen en je verhaal duidelijk is. 

In de blog ‘Hoe maak ik een overzichtelijke website?’ lees je meer over hoe je dat precies doet.

Tip 2: Maak op je homepage direct duidelijk wat je doet en wie je helpt

Om te zorgen dat je homepage converteert, moet het glashelder zijn wat je doet en voor wie je dat doet. Je wilt dat je sitebezoekers meteen weten of jij de juiste persoon bent die hen kan helpen.

Op mijn homepage staat bijvoorbeeld: “Ik help jou bij het vinden van de juiste woorden”

Daarna volgt een korte tekst waarin ik mijn lezers over het belang van sterke copywriting vertel. Dit helpt hen om gemakkelijk te begrijpen wat ik doe.

In alle teksten die ik schrijf, zorg ik er voor dat deze belangrijke informatie bovenaan de pagina staat.

Tip 3: Voeg een heldere call-to-action toe

Vervolgens wil je dat de bezoekers van je website overgaan tot actie, de ‘call-to-action’. 

Om je lezers te motiveren iets te doen, raad ik een call-to-action-knop ‘boven de vouw’ aan. ‘Boven de vouw’ wil zeggen: alle content op een webpagina die meteen zichtbaar is, zonder dat de bezoeker daarvoor omlaag hoeft te scrollen.

Conversietip - zorg voor een call-to-action boven de vouw

Zoals je in de bovenstaande schermafbeelding ziet, heb ik één button die lezers aanmoedigt om direct een ‘Copywriting call’ in te plannen. En dit werkt, want deze plekjes zijn elke maand vol.

En iets verder naar beneden, heb ik nog twee call-to-action-knoppen neergezet. Eentje die naar mijn copywriting pagina gaat en een naar mijn schrijfcoach programma.

Andere veelgebruikte call-to-actions zijn: ‘Nu downloaden’, waar je een link naar je gratis ebook plaatst, of ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’.

Zorg ervoor dat je je lezers precies vertelt wat je wilt dat ze doen. Dit is niet de plek om creatief te zijn en ze te laten gissen naar wat ze moeten doen. Dan zijn ze zo vertrokken. Wees duidelijk en to the point.

Tip 4: Besteed extra aandacht aan je teksten 

Je websiteteksten zijn onmisbaar om te zorgen voor een website die converteert. Hou bij het schrijven van je teksten je ideale klant in gedachten en spreek hem/haar rechtstreeks aan.

Als het goed is, weet je wat de pijnpunten, uitdagingen en angsten van jouw doelgroep zijn, net als de transformatie die ze willen bereiken.

Bouw je verhaal zo op, dat je al deze onderdelen in je teksten verwerkt. En benoem de verbetering die – met jouw hulp! – binnen handbereik ligt.

Voor een lekker leesbare tekst, splits je je teksten op met duidelijke kopjes, voldoende witregels, genoeg afwisseling tussen tekst en beeld, bullet points en duidelijke call-to-action buttons.

Tip 5: Voeg bewijs toe (social proof)

Heb je ooit naar een website gekeken en gedacht: “Ja hoor, dat klinkt geweldig, maar het klinkt te mooi om waar te zijn. Kun je bewijzen dat dat ook écht zo is?”

Ga jezelf maar eens na. Wanneer je iemand voor de eerste keer ontmoet, ben je soms een tikkeltje terughoudend. Dat geldt ook voor jouw websitebezoekers. Ze kennen jou (nog) niet en willen het liefst bewijs van mensen, waarmee ze zich identificeren. Mensen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden.

Hoe kun je dat vertrouwen winnen? Door ze te bewijzen dat jij ook hun problemen kunt oplossen. 

Er zijn verschillende manieren om jouw betrouwbaarheid te vergroten en je lezers voor je te winnen:

  • testimonials
  • reviews
  • case studies
  • certificaten die je hebt behaald
  • prijzen die je hebt gewonnen
  • aandacht in de media
Welke optie je kiest, is aan jou. Zolang je maar íets van bewijs aan je teksten toevoegt om ze kracht bij te zetten. 

Met alleen een mooie website kom je er niet...

Zoals je hebt gelezen, is het niet voldoende om een cool design te hebben. Ik gaf je 5 conversie tips die je vandaag nog kunt toepassen om je site te optimaliseren. Uiteraard zijn er nog veel meer aanpassingen die je kunt doen om te zorgen dat je website meer klanten en meer omzet oplevert. Een converterende website is onmisbaar om een succesvolle business te runnen. Wil jij ook een website die je websitebezoekers transformeert naar klanten? Doe dan mee met het Connecting the Dots schrijfcoach programma