Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Brandvoice: wat is de tone-of-voice voor jouw merk?

Je hebt de term brand voice of tone-of-voice vast al eens langs zien komen. Je weet wel dat het iets belangrijks is, maar het is iets dat bij het lanceren van een bedrijf of merk vaak op de achtergrond verdwijnt.

En dat is niet zo gek, want wat is het nou concreet en wat moet je er nu eigenlijk mee?

Simpel gezegd is je brand voice: de stem van je merk. Het is de manier waarop jij je aan je publiek laat zien. Het zijn de woorden en de toon die je in al je communicatie gebruikt. Je brand voice klinkt misschien een tikkie brutaal, zacht en inspirerend, of juist lekker direct en to-the-point.

Waarom is een brand voice zo belangrijk?

Een uniforme brand voice maakt je merk zelfs herkenbaar afgezien van je visuele identiteit. Net zoals je niet wekelijks een nieuw logo gebruikt, is het belangrijk om ook een vaste toon aan te houden.

Je brand voice vormt de basis van je bedrijf bij alles wat je zegt en hoe je het zegt. Het geeft jouw merk een visie, een identiteit en een persoonlijkheid. Daarmee maak je jouw bedrijf uniek en onvergelijkbaar.

Het maakt je merk persoonlijk

Het is nogal druk online. Behoorlijk druk. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 2 miljoen websites en dat worden er iedere dag meer. Het wordt daardoor steeds moeilijker om met je merk contact te maken met je klanten en dat komt omdat klanten zich niet verbonden voelen met merken. Ze voelen zich verbonden met jou.

Door je persoonlijkheid terug te laten komen in jouw brand voice, leren lezers je kennen en een band met je opbouwen. Omdat ze zien, lezen en voelen dat er achter jouw bedrijf een persoon zit.

Je schrijfstijl bepaalt hoe mensen jouw onderneming ervaren

Het hebben van een unieke en duidelijke stem betekent dat jij je doelgroep kent. Je weet hoe ze praten en wat ze leuk vinden en daarom communiceer je met ze op een manier waardoor ze zich tot jou aangetrokken voelen.

De woorden die je deelt zorgt voor verbinding met je doelgroep. Jouw woorden kunnen gedachtes veranderen, harten openen, beslissingen beïnvloeden, en mensen inspireren om actie te ondernemen. Je websiteteksten veranderen een nieuwsgierige bezoeker in een nieuwe fan, een loyale abonnee en op de langere termijn een betalende, loyale klant.

Je brand voice zorgt dat je mensen langer bij blijft

Oké, een goed doordachte strategie qua schrijfstijl geeft je merk een persoonlijke touch en zorgt voor verbinding, maar er is nog een voordeel. Een krachtige brand voice maakt jouw merk gedenkwaardiger.

In de wereld van internet en vooral op sociale media is het heel gemakkelijk om te verdwalen in de menigte. Om snel vergeten te worden. Als je een fantastische dienst levert of een geweldig product verkoopt, maar niet opvalt, hoe vindt een potentiële klant je dan ooit terug?

Consistent taalgebruik creëert een vertrouwd gevoel, waardoor je langer blijft hangen en niet langer aanvoelt als een vreemde. Je wilt een brand voice, waardoor mensen zeggen: “Hey, dit komt me bekend voor, ik herinner me haar… Ik vond het geweldig om haar perspectief te lezen over [vul hier iets in waarover je gepassioneerd bent]!”

Hoe bepaal je je brand voice?

Een eerste stap richting het creëren van jouw brandvoice, is het vinden van woorden en zinnen die uniek zijn voor jouw merk. Blader door je huidige teksten, blogs, social media posts, podcasts, video’s, enz.) en kijk wat typisch ‘jij’ is.

Sta je nog aan het begin van het opzetten van jouw business? Denk dan eens na over een aantal keywords (3 tot 5) die bij jouw stijl passen. Woorden die jouw merkpersoonlijkheid het beste omschrijven.

Vrolijk
Creatief
Speels
Vrouwelijk
Rustig
Uitgesproken
Etc.

Loop je hierin vast en wil je graag persoonlijke hulp bij het vinden van jouw brandvoice?
Ontdek dan mijn Connecting the Dots traject waarbij ik jou help een eigen brandvoice en sterke websitestrategie te bepalen en een unieke schrijfstijl neer te zetten. Zodat je:

  • een  sterkere band creëert met je ideale klant, waardoor je bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie.
  • klanten een dringende reden geeft om voor jou te kiezen, die niet gebaseerd is op jouw prijzen
  • een consistente en aantrekkelijke manier hebt om met je klanten te praten
  • gemakkelijker zelf leert schrijven – omdat je weet welk taalgebruik, welke woorden bij jou en je bedrijf passen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *