Twijfel je welke informatie je precies op je homepage zult zetten?
Het schrijven van je home tekst is best een uitdaging, omdat de flow net wat anders is dan de rest van de webpagina’s.
Wanneer je weet wat de 3 belangrijkste focuspunten van deze pagina zijn, wordt het schrijfproces al een stuk simpeler.
- Je bezoekers laten begrijpen wie je bent en hoe je ze kunt helpen
- Een idee geven van jouw unieke persoonlijkheid en manier van werken
- Sitebezoekers naar andere delen van je website leiden
1. Je bezoekers laten begrijpen wie je helpt en hoe je dat doet
Laten we beginnen met het eerste onderdeel – je bezoekers laten begrijpen wie jij helpt en hoe je ze helpt.
Zodra iemand op je website belandt, wil ze weten of ze op de juiste plek zit. Ze wil niet hoeven zoeken (als je het moeilijk maakt om de informatie te vinden die ze wil weten, dan gaan ze ergens anders heen!) – Ze willen dat het hen in één klap raakt wanneer ze op je homepage komen.
Een geschikte manier om dat te bereiken is het bedenken van een krachtige oneliners. To the point, zodat je sitebezoekers vanaf het begin weten of jij de juiste persoon voor ze bent.
Bijvoorbeeld:
Branding fotograaf voor duurzame ondernemers. Ik help jou zichtbaar te zijn en je aandacht voor duurzaamheid uit te dragen. Zodat jij de juiste klanten aantrekt, meer impact maakt en de wereld een stukje mooier maakt.

In deze ene zin vertel je wat je doet (branding fotograaf), wie je helpt (duurzame ondernemers), en wat de resultaten van een samenwerking zullen zijn.
Iemand die ervoor kiest om met deze fotograaf samen te werken gaat voor het aantrekken van de juiste klanten, meer impact maken en de wereld mooier maken)
2. Laat je persoonlijkheid zien op je homepage
Het volgende dat je lezers willen weten, is of jij de juiste persoon voor ze bent.
Zou je ervoor kiezen om te investeren in een samenwerking met iemand met wie je geen klik voelt? Zelfs als hun diensten perfect bij je lijken te passen?
Waarschijnlijk niet.
Daarom is het super belangrijk dat je je karakter in je teksten naar voren laat komen. Je droomklant zal weg zijn van wie je bent en met jou willen werken, gewoon omdat je jezelf bent, dus laat je persoonlijkheid zien.
Er zijn verschillende manieren om meer van JOU in je verhaal te laten zien:
- Schrijf in alledaagse taal, zodat het voelt alsof je met je lezer kletst
- Breng je persoonlijkheid in je tekst naar voren (een enthousiast, lichtelijk chaotisch persoon klinkt anders dan een rustig, warm persoon)
- Deel wat persoonlijke weetjes over jezelf die overeenkomen met je droomklant
3. Leid je lezers naar andere delen van je website
Een goede homepage neemt sitebezoekers bij de hand en navigeert ze naar andere delen van je site.
Zoals ik al eerder aangaf, mensen willen niet naar informatie hoeven zoeken.
Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk om achter de informatie te komen die ze van je willen weten. Leid ze vanaf je home naar je diensten, verwijs naar je Over mij pagina en voeg een Contact-button toe.
Hoe langer sitebezoekers op je site blijven, hoe meer je een band met ze opbouwt en hoe meer kans dat je er uiteindelijk een nieuwe en geweldige klant aan overhoudt!
Wil je simpele, bevlogen teksten leren schrijven?
In het Connecting the Dots schrijfprogramma werken we aan alle belangrijke teksten die je nodig hebt. Je krijgt per pagina een handige toolkit met voorbeelden, zodat je gemakkelijk je eigen teksten schrijft. Van je Homepage tot je About page. Je vindt en verfijnt jouw stem. Met 1 op 1 calls en feedback om je teksten aan te scherpen. Zo maak je verbinding met je droom doelgroep en trek je de fijnste klanten aan.