Het ontdekken van je kernwaarden is een fijne manier om helder te krijgen wie je bent en wat je te bieden hebt. Dit helpt je om eruit te springen voor de mensen die jij het liefst helpt.
Waarom wil je dat je onderneming uniek is?
De reden hierachter gaat dieper dan de behoefte anders te willen zijn dan anderen.
Je wilt je onderscheiden om de juiste klanten aan te trekken.
De persoon met wie je wilt werken. Dat is degene die je wilt raken. Wilt aanmoedigen om voor jou te kiezen.
Uiteindelijk ben jij degene die jouw business uniek maakt.
Achter elke onderneming zit een persoon. En ik weet het, het klinkt een beetje afgezaagd, maar jij bent altijd uniek.
Hoe we in het leven staan, ons karakter, onze waardes, inzichten en onze ervaringen dat maakt ons one of a kind.
Een andere ondernemer in jouw branche verkoopt misschien een vergelijkbare dienst of een zelfde soort product. Maar jij bent de onderscheidende factor.
Ik zal je een voorbeeld geven. Ik kan m’n haar laten knippen door tien verschillende kappers. Maar na de knipbeurt zullen er sommige kappers zijn bij wie ik me compleet op m’n gemak voelde, bij wie het fijn was om geknipt te worden en over anderen ben ik minder tevreden. En dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit van m’n kapsel.
Het draait om het totaalplaatje.
Het gaat erom hoe de kapper me bij binnenkomst op m’n gemak laat voelen, of hoe ze me het gevoel gaf dat ze precies weet welk kapsel ik bedoel. Het draait om de manier waarop zij haar werk benadert.
Jouw unieke perspectief maakt je werkwijze onderscheidend ten opzichte van andere ondernemers. Het maakt je de juiste match met jouw ideale klant en sommige mensen zullen die ‘klik’ niet met je voelen.
En dat is oké.
Sterker nog, dat is juist goed.
Je wilt het liefst werken met de klanten met wie jij het best mogelijke resultaat kan bereiken. Dan ben je immers op je allerbest.
Zo vind je de mensen die passen bij jouw kernwaarden
Kernwaarden zijn soms lastig om naar boven te halen. Omdat ze voor jou vaak zo vanzelfsprekend zijn, dat je er nauwelijks bij stil staat.
We zien vaak niet wat er vlak voor onze neus zit.
Denk er niet te lang over na en maak het niet te groot. Je kernwaarden hoeven niet wereldschokkend te zijn. Het enige wat ze hoeven te doen is reflecteren wat jij belangrijk vindt als het om je werk aankomt.
Denk bijvoorbeeld aan termen als: duurzaamheid, positiviteit, integriteit, humor, efficiency.
Maar het mag ook een woord zijn dat jij keer op keer gebruikt. Een kernwaarde die bij een van mijn klanten terugkwam, was het woord ‘sprankelend’.
Deze klant staat erom bekend dat ze als ondernemer altijd net dat beetje extra geeft. Het stond ook voor een verrassend element, een grapje tussendoor, luchtigheid en het alles-voor-een-glimlach gevoel dat je ook wel kent van Coolblue.
Kies 3 – 5 kernwaarden op waarmee je bekend wilt staan. Onthoud dat je niet alles kunt zijn voor iedereen. Hoe meer jij zorgt voor focus, hoe eenvoudiger het schrijven wordt.
Schrijf zoals je bent en vind de klanten die daarbij passen
Wil je makkelijker schrijven op een manier die bij je past en de juiste klanten weet aan te trekken? In het Connecting the Dots programma vind en verfijn je jouw stem. Zo kun je gemakkelijk gesprekken voeren, relaties opbouwen, impact maken en meer verkopen.