In de blogserie Words that Matter interview ik ondernemers die binnen hun vakgebied de kracht van woorden succesvol weten in te zetten. Zij bereiken dankzij hun online zichtbaarheid een groot publiek.
Dit keer:
Iep Bergsma
fotograaf voor vrouwelijke ondernemers

Wie ben je, wat doe je met je bedrijf, hoe lang ben je ondernemer?
Ik ben Iep Bergsma en ben sinds juni 2018 fulltime ondernemer. Ik ben dé fotograaf voor vrouwelijke ondernemers. Ook ben ik de auteur van Picture Perfect en schrijf ik momenteel aan mijn tweede boek. Daarnaast heb ik een podcast en ben ik spreker. Alles met één doel: vrouwelijke ondernemers empoweren, zodat ze gaan voor wat ze willen en leuk vinden om te doen.
Hoe is het idee voor je onderneming ontstaan?
Fotograferen was er altijd al. Als 10-jarig Iepje zette ik op het strand een flesje cassis op de foto met de Nokia van mijn vader. Hij was zo enthousiast over wat ik had gemaakt, waardoor dat vuurtje is gaan branden.
Ik volgde een fotografieopleiding en tijdens mijn opleiding stond al snel vast dat ik zelfstandig ondernemer wilde worden. Ik raakte geïnspireerd door de film #girlboss over Sophia Amoruso. En ik vond het zó cool dat zij vanuit haar slaapkamer een heel bedrijf heeft opgezet. Ik wist: dát soort vrouwen wil ik fotograferen tijdens een girlboss shoot.
Hoe lukt het jou om te connecten met die vrouwelijke ondernemers?
Zonder dat ik het op het moment echt doorhad, had ik direct al een sterke visie voor ogen. Ik wist wie ik wilde fotograferen, maar had op dat moment nog geen betalende klanten. Daarom maakte ik een moodboard van het type fotoshoot dat ik graag zou doen.
Achteraf waren dat foto’s van Jenna Kutcher en haar stijl gebruikte ik als inspiratie. Daardoor had ik een duidelijk beeld van de foto’s die wilde maken en nu nog steeds maak.
Ik plaatste een oproepje op Facebook om een shoot met iemand te doen en ben in die stijl foto’s gaan maken. Die beelden ben ik gaan delen op social media, sprak vrouwelijke ondernemers aan en zo groeide mijn business verder uit.
Hoe belangrijk is de kracht van woorden volgens jou?
De combinatie van beeld en tekst is key: geen goed verhaal zonder beeld, maar andersom geldt het ook. Een goed beeld spreekt voor zich, maar je kunt een tof beeld meer kracht bij zetten door tekst. Het is fijn om met beeld iets aan de verbeelding over te laten. Maar tegelijkertijd houden mensen van concreet en zijn ze nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid kun je nog meer prikkelen met een pakkende tekst.
Je hebt je eigen boek ‘Picture Perfect’ en je tweede is onderweg, hoe pak jij dat schrijfproces aan?
Voor mijn tweede boek ben ik mezelf al maanden mentaal aan het voorbereiden, ‘ik ga een boek schrijven’. Op een gegeven moment voel je gewoon dat je móet beginnen. Bijschaven en veranderen kan altijd nog.
Nu voor mijn tweede boek werk ik met een framework. Een soort Excel met een indeling qua hoofdstukken en vanuit de uitgeverij krijg ik steekwoorden of een beknopte uitleg voor de sub kopjes voor die hoofdstukken. Als expert binnen je vakgebied is alles dat je weet makkelijk en spreekt het voor zich. Daarom is het soms lastig om terug te koppelen wat andere mensen nog niet weten. Een framework helpt bij het maken van die koppeling.
Je hebt inmiddels ook een aantal podcasts opgenomen. Hoe voelde je dat je dat wilde en besliste je wat je daar wilt delen?
Mijn focus ligt op de vrouwelijke ondernemers, maar ik bedien ze op verschillende vlakken. Toen de coronacrisis kwam, betekende dat dat er fotoshoots moesten worden verplaatst. Ik werd gedwongen om te werken aan de dingen waarvan ik normaal zeg dat ik er geen tijd voor heb.
Als audiovisueel persoon passen podcasts daar goed bij. Daarbij zijn podcasts nu opkomend, dus zag ik een gaatje in de markt dat ik mag opvullen. Wat ik deel, creëer ik vanuit mijn binnenste: wat vind ik belangrijk, wat houd mij bezig, dat wissel ik af met wat ik te brengen heb, zoals m’n shoots en m’n boek.
Welke tip heb jij voor ondernemers die een drempel voelen qua zichtbaarheid en het delen van hun verhaal?
‘”Met volle angst vooruit”, zeg ik altijd. Juist de ondernemers die denken ‘ik heb niks te vertellen’, zijn diegenen die wél iets te vertellen hebben. Wees niet bang om de eerste te zijn om op dat podium te klimmen en te zien wat er gebeurt. Want hoe tof is het om dan als eerste op te staan om anderen te inspireren om met je mee te doen? Je mag jezelf dat gunnen, de rest die volgt wel.
Hoe pak jij de copywriting voor je website en social media aan?
Door te schrijven wat ik wil vertellen, te delen wat ik te bieden heb, wil bereiken en hoe ik wil dat de shoots gaan zijn. Ik gebruik daarbij concrete voorbeelden in mijn copywriting om de lezer mee te nemen met mijn verhaal.
Zo staat er op mijn website dat een fotoshoot plaatsvindt terwijl je lekker door de 9 straatjes wandelt, op het strand loopt of in een leuk café zit. Omdat dat de shoots zijn die ík leuk vind om te doen en dat breng ik naar buiten. Klanten die dat ook tof vinden, worden geprikkeld en komen wel naar me toe. Ik creëer zo een natuurlijke selectie. Mensen die zich daar niet door aangesproken voelen, zullen ook minder snel zo’n shoot boeken.
Welke strategie zit daar achter en hoe stel jij prioriteiten als het om content creatie gaat?
Voor de corona werkte ik met vaste dagen. Zo hield ik de maandag vrij om op te starten, fotografeerde ik op dinsdag, woensdag, donderdag en zat ik op vrijdag te editten en mailtjes te beantwoorden.
In het begin heb ik 5 thema’s geformuleerd, waar ik omheen werkte. Inmiddels heb ik dat wat meer losgelaten. Juist door niet meer te kaderen, stroomt bij mij de creativiteit meer en meer. Content creëren gaat voor mij de hele dag door. Als ik sta te douchen, sta te koken, mailtjes aan het beantwoorden ben of juist wil gaan slapen, poppen er vaak ideeën op.
Ik plan mijn beelden van tevoren in, maar mijn teksten niet meer. Zo ziet m’n feed er mooi uit. Als een tekst niet bij een bepaald beeld past, dan schuif ik daar mee.
Waar moet de perfect picture volgens jou aan voldoen?
Perfect is relatief. De techniek kan me niet zoveel schelen. Het allerbelangrijkste is dat het gemaakt is vanuit jouzelf. Een beeld dat iets losmaakt bij jezelf en bij de ander. Een mooi vormgegeven beeld dat iets uitstralen en mensen raakt. Zodra je dat voor jezelf en voor de ander weet te bereiken, dan heb je de perfect picture.
Heb je nog content tips heb jij voor ondernemers?
Blijf dicht bij jezelf. Ieders verhaal is anders. Investeer in versterkende factoren voor het uitdragen van de jouwe, zowel in beeld als in tekst.
Goed beeldmateriaal in combinatie met een goede tekst is zó belangrijk in een zee van beeld en alle andere ondernemers. Kies ervoor om een copywriter in te schakelen en een mooie beeldbank aan te leggen, zodat je goede teksten en beelden hebt. Daarmee kun je zoveel meer verschil, zoveel meer impact maken. Als je dat voor elkaar hebt, draag je bij aan jouw expertstatus.