Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Interview met Hebe

Hebe werkte ooit als marketing manager bij een corporate. Vier jaar geleden zette ze met Bureau Up de stap naar het ondernemerschap. Van oorsprong is Hebe dus een ‘taalmeisje’, maar inmiddels noemt ze zichzelf een ‘data & dashboard nerd'.

In de blogserie Words that Matter interview ik ondernemers die binnen hun vakgebied de kracht van woorden succesvol weten in te zetten. Zij bereiken dankzij hun online zichtbaarheid een groot publiek.

Hebe Illing

Founder + Dashboard expert bureau up
Hebe Illing Bureau Up

Wie ben je en wat doe je met je bedrijf?
Ik ben Hebe van Bureau Up. Met behulp van dashboards help ik ondernemers en bedrijven zaken meetbaar te maken & inzicht te creëren. Ze geven je meer inzicht in je bedrijf en je marketing en helpen zo om tijd te besparen.

Hoe is het idee voor je onderneming ontstaan?
Van origine ben ik marketeer. Vanuit die functie was ik altijd nieuwsgierig naar dingen als: “Wat hebben een bepaalde marketing inspanningen opgeleverd?” en: “Waar gaat het geld naar toe?” Ik ben eigenlijk een taalmeisje, maar dat ‘alles willen meten’ maakte dat ik steeds meer cijfers en data aan de slag ging.

Toen ik moeder werd, kreeg ik de behoefte aan de vrijheid die het ondernemen biedt rondom het moederschap. Werken in een corporate omgeving, een team managen en veel op reis… Dat wilde ik niet meer.

Daarop kreeg ik de kans om als ZZP’er aan te blijven, onder mijn eigen voorwaarden. Zo kreeg ik de vrijheid van het ondernemerschap. Binnen mijn functie als marketingmanager maakte ik al dashboards om cijfers inzichtelijk te maken, dus dat was ook de richting die ik op wilde met Bureau Up.

Eerst deed ik dat vooral voor het MKB en grote bedrijven, maar via Instagram ontdekte ik dat ambitieuze ondernemers ook behoefte hadden aan inzicht in de resultaten van wat ze dagelijks doen. Alleen hadden ze vaak niet de budgetten beschikbaar om op maat gemaakte dashboards te laten ontwikkelen. Toen ben ik op het idee gekomen om ready-to-use dashboards te ontwikkelen. Speciaal voor ondernemers die alleen of met een klein team werken.

En waarom is het meten van data volgens jou onmisbaar om succesvol te zijn met je bedrijf?
Natuurlijk draait ondernemen niet alleen om cijfers. Het heeft ook te maken met hoeveel plezier je erin hebt, dat je werk doet wat je leuk vindt. Maar ik durf wel te zeggen, dat als je geen geld verdient, het niet goed gaat met je bedrijf. Of als je als ondernemer badend in het zweet wakker wordt omdat je niet weet of je de rekeningen kunt betalen, gaat er iets mis.

Je hoeft niet veel data te hebben, om houvast te krijgen. Meten kan op kleine of grote schaal. Het geeft een basis om een strategie te bepalen die echt bij jouw bedrijf past en zorgt dat je weet: waar sta ik, wat gaat er wel/niet goed en waar ga ik heen.

Hoe ben jij gestart qua content? Wat was jouw aanpak?
Ik maakte mijn eerste website met zo’n gratis standaard websitemaker als Wix. Daar kwamen een aantal klanten uit, maar nog niet voldoende. Toen ben ik mijn Linkedin contacten afgegaan: hoe kan ik vanuit mijn expertise van toegevoegde waarde zijn?

Ik belde bijvoorbeeld een social media bureau waarvan ik wist dat zij veel op Facebook adverteerden. Dan vroeg ik of ze die rapportages geautomatiseerd zouden willen hebben, zodat de resultaten van hun advertentie inspanningen veel inzichtelijker werden en ze er geen tijd meer aan hoefden te besteden. Ik mocht bij bijna alle contacten die ik had gebeld op gesprek komen, kreeg opdrachten en deed ervaring op als ondernemer. Dat was echt de kickstart voor mijn bedrijf. En toen dat liep, kon ik veel gerichtere content gaan maken, omdat ik veel meer feeling had met de klant en de problemen waar ze tegenaan liepen. 

Mijn website is altijd in beweging. Ook nu nog. Toen ik eenmaal klanten kreeg, ontstond er een lange lijst van wat ik allemaal voor mensen kon betekenen. Gaandeweg merkte ik dat naar sommige dingen geen vraag was, of dat er bepaald werk was wat ik zelf minder leuk vond. Daarmee werd de lijst steeds specifieker. En op basis daarvan en hoe beter ik ook mijn klanten leerde kennen, hoe meer ik mijn websiteteksten steeds verder kon aanscherpen.

Hoe stel jij prioriteiten als het om het schrijven gaat?
De hoofdmoot voor Bureau Up is nu: dashboards ontwikkelen, klantenservice en marketing. Content schrijven is voor mij dus niet iets om in te plannen, het is een van de belangrijkste onderdelen van mijn bedrijf. Ik schreef en schrijf mijn teksten grotendeels zelf. Maar ik heb inmiddels wel hulp van tekstschrijvers.

Tot nu toe schreef ik de hele week door. Als ik er zin in had en inspiratie voor had. Maar het plan is om dat voor 2022 strategischer en structureler te doen. Bijvoorbeeld door elke ochtend een uur schrijven. Dat zie je dan ook terug in de consistentie van posts plaatsen op social media. Nu gaat dat nog te veel met pieken en dalen, terwijl die consistentie echt wel belangrijk is. Dat levert (onder andere) uiteindelijk die, vaak gewilde, groei op.

Ik werk met Notion en Google Sheets als vaste plekken om mijn content te verzamelen. En ik ben nu een jaarplan aan het maken, waarbij ik naar mijn verschillende dashboards kijk. Zoals het Instagram dashboard of het Moneybird dashboard en daar hang ik verschillende onderwerpen onder die met de verschillende dashboards te maken hebben.

Hoe creëer jij content voor een nieuwe dienst/dashboard?
Ik heb veel geleerd van de lancering van het Moneybird dashboard. Ik had daar maanden achter de schermen aan gewerkt, maar nooit ergens gezegd dat het eraan zat te komen en uitgelegd wat het was. Dus toen de grote aankondiging kwam, gebeurde er niks.

Nu bepaal ik eerst een week of datum van de lancering van een nieuw product. En dan plan ik terug. Vaak doe ik een actie waarbij er eerst een pilotprijs geldt voor een kleine groep, waarna de prijs omhoog gaat, dus dat plan ik in. En ik laat op tijd weten dat er iets nieuws aan zit te komen om mensen warm te maken en bedenk verschillende soorten content. Ik beschrijf bijvoorbeeld de resultaten die het dashboard oplevert en nadat ik een paar reviews heb verzameld, zorg ik ook voor social proof.

Voel jij wel eens een drempel bij het delen van persoonlijke ervaringen? 

Selfies plaatsen of video’s opnemen vind ik geen probleem. Hoewel praten in een video toch een nét iets grotere drempel is dan een fotootje erop zetten. Ook mijn dochter laat ik zien, of ons gezin als we op reis zijn bijvoorbeeld. 

Je hoeft niet heel je leven te delen, maar ik mag zelf mijn mening of visie, bijvoorbeeld hoe ik naar het ondernemen kijk, nog wel wat scherper mag formuleren. Het is nu te ‘dertien-in-een-dozijn’ terwijl ik mijn account juist wat meer wil laten opvallen. Dat is tegenwoordig lastiger dan een paar jaar geleden door het grote aanbod aan content. Dus dan moet je wat dieper graven ‘in jezelf’ om opvallende content te maken die ook nog hout snijdt en authentiek is.

Waar moet een goede tekst aan voldoen volgens jou?
Een goeie tekst leest makkelijk weg. Je hoeft geen moeite te doen, om je er doorheen te worstelen.

Daarnaast moet je de klanttaal spreken en de tekst moet op een bepaalde manier triggeren. Vaak zet je iemand eerst aan het denken – bewust of onbewust -, dan gaan ze meer met je engagen en daarna volgt vaak de conversie. Tja, dat is uiteindelijk wat je graag wil. Mensen inspireren is super, maar met een bedrijf wil je ook geld verdienen natuurlijk.

Waar ligt voor jou de focus in 2022?
Er komen nieuwe dashboards aan, ik zit te denken aan een dashboard voor WebinarGeek en Google Search Console. En ik ga 2 nieuwe dingen lanceren. The Dashboard Engine: een kort traject waarbij je naast het Moneybird dashboard ook sessies met mij en andere experts krijgt. Om echt te weten: waar sta je in je bedrijf, wat is je 0 punt nu en hoe kun je je cijfers lezen en kansen zien. En er komt een cursus aan: Hoe verkoop je je digitale product? Daarin vertel ik wat ik heb geleerd door de afgelopen jaren honderden dashboards te verkopen.

Heb jij nog zichtbaarheid tips voor ondernemers?
Voor organisch verkeer naar je website komt veel verkeer nog steeds via bloggen. Ook al klinkt dat ouderwets, bloggen is nog steeds heel waardevol. En Pinterest is ook een kanaal waar nog kansen liggen. Maar ook dat hangt samen met blogs, omdat die pins vaak naar een blog linken.

Als het gaat om Instagram, dan is het belangrijk om af te wisselen: qua type content, qua beeld, qua inhoud… Als je nog geen stories maakt, raad ik aan om dat wél te doen om zichtbaarder te zijn. En blijf de trends in de gaten houden zodat je daar op in kunt spelen, want die veranderen continu: van foto’s met flatlays, tot concrete tips met een swipe-up tot mooie branding beelden. En video is natuurlijk heel belangrijk.

Probeer creatief en inventief te zijn en steeds weer persoonlijke en business gerelateerde onderwerpen voorbij te laten komen in posts, video’s en stories.

Neem een kijkje op Hebe’s Instagram of op haar website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.