Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Know – Feel – Do: deze tool geeft je houvast en zorgt voor meer impact

Gaan je gedachten tijdens het schrijven van een tekst alle kanten op? En lukt het je niet tot de kern te komen?

Er is een eenvoudige manier om een logische flow in je verhaal te krijgen.

Een framework helpt je tekst van begin tot eind te structureren. Het zorgt voor rust en orde tijdens het schrijven en helpt je om je lezers zoveel mogelijk bij je verhaal te betrekken.

Zoals je me misschien al vaker hebt horen zeggen, geloof ik niet in een one size fits all aanpak. Ik ga je dan ook niet zeggen hoe je je tekst móet schrijven, maar ik wil je graag helpen jouw schrijfproces te versimpelen.

Wetenschappelijk bewezen stappen die je kunt volgen om je tekst van begin tot eind helder te krijgen. Houvast om te zorgen dat je impact maakt met je blog, nieuwsbrief of social media post. Zodat je tekst ook wat oplevert na het werk en de energie die je erin stopt.

Het zorgt ervoor dat lezers je tekst niet alleen lezen, maar zich ook begrepen voelen en na afloop niet kunnen wachten om over te gaan tot actie.

Ik leg de 3 stappen aan je uit en geef je praktische voorbeelden, zodat ze meteen zelf kunt toepassen.

Het Know – Feel – Do framework

Je kunt het Know – Feel – Do framework gebruiken voor alles wat je schrijft. Van nature ben ik nogal gestructureerd. Daarom vind ik het handig om vóór het schrijven een grove indeling voor mezelf te maken.

Het geeft me houvast. Zo weet ik zeker dat er een logische opbouw in m’n verhaal zit en dat ik geen belangrijke informatie vergeet.

Schrijf jij liever op gevoel? Dan kan ik me voorstellen dat een stappenplan als dit juist zorgt dat je blokkeert.
Bedenk dan: er is niet maar één manier om een goede tekst te schrijven. De enige goede manier is de manier die werkt voor jou.

Stap 1. Know: wat wil je dat je lezer denkt, weet of begrijpt?

Is het duidelijk over welk onderwerp je tekst gaat? Wat wil je dat je ideale klant weet na het lezen van je tekst?

Wanneer je veel over een bepaald onderwerp weet, heb je misschien de neiging om alles wat je weet in één tekst te proppen. Om zoveel mogelijk waarde te delen. Dat is mooi, maar tegelijkertijd zonde.

Teveel informatie leest niet prettig. Daarmee overspoel je je lezer. Hou het dus behapbaar en knip een artikel met meerdere onderwerpen liever in tweeën.

Voorbeelden van deze stap:
“Je bent uitgenodigd voor mijn gratis masterclass”

“Ik heb een e-boek geschreven over hoe jij in 8 stappen je droominterieur creëert”

“Tadaa, dit is mijn nieuwe fotografiecursus voor bloggers”

“Je bent van harte welkom in onze tijdelijke pop-up store”

Stap 2. Feel: wat wil je dat je lezer voelt, wanneer ze iets van jou lezen?

Beslis welke belangrijkste emotie je met jouw tekst wilt opwekken. Wil je ze nieuwsgierig maken? Geruststellen? Motiveren? Enthousiast maken?

Als je hier alvast over nadenkt, kun je gerichter schrijven.

Voorbeeld: Stel, dat je opruimcoach bent. Dan kun je bijvoorbeeld een tekst schrijven die inzoomt op een gevoel van opluchting.

De insteek is dan dat je lezer zich na het lezen van jouw blog lichter voelt. Yes, ze weet gewoon na het lezen van je tekst dat ze in jou iemand gevonden heeft, die haar kan helpen bij het opruimen van haar huis. Zodat er rust in huis, maar ook in haar hoofd ontstaat.

Gebruik in dat geval in je tekst woorden als vertrouwen, gemak, handig, etc. Dit soort woorden helpen om dat gevoel van opluchting te versterken.

Stap 3: Do: welke actie wil je dat je lezer onderneemt?

Wat is een logische vervolgstap voor je lezer na het lezen van je tekst? Onthoud: elke tekst moet een conversiedoel hebben.

Dat klinkt misschien streng, maar wees ’s eerlijk: je schrijft niet zomaar alleen voor de lol, toch? En dit is uiteindelijk wat je lezer wil. Ze willen zich begrepen voelen én zijn actief op zoek naar hulp bij hun probleem. Anders zouden ze niet op je site terecht gekomen zijn of je Insta post lezen.

Wees overtuigt van jouw waarde. Maak duidelijk hoe je mensen verder wilt helpen met je product of dienst. Je hoeft niemand te overtuigen. Maar motiveer ze wel. Een vriendelijk duwtje in de rug is precies waar je potentiële klant naar verlangt.

Voorbeelden van zo’n call-to-action:

  • Laat hieronder je gegevens achter
  • Meld je aan voor een gratis proefperiode
  • Word lid van onze FB-groep
  • Download dit stappenplan

Ook hier geldt weer: kies het liefst voor één doel om je tekst zo duidelijk mogelijk te houden. Meerdere call-to-actions kunnen wel, maar hou het simpel. Breng je lezer niet in verwarring.

Vind je een download-knop of aanmeld-button te pusherig, eindig je tekst dan met een vraag.

Ben je interieurontwerper, dan kun je bij een artikel over woonkamers bijvoorbeeld afsluiten met: “Hoe heb jij de kleuren voor je woonkamer uitgekozen?”

Het streven is dat mensen verbinding voelen met wat je deelt. Ga uit van wat bij je past en goed voelt voor jou.

Hopelijk helpt dit framework je daarbij op weg.

Copywriting kan sneller en makkelijker

Dit framework is een van de tools uit het Connecting the Dots programma. Met handige tools en mijn begeleiding kijken we hoe we jouw schrijfwerk kunnen versimpelen. Zodat schrijven je niet langer frustratie en energie kost. En al je harde werk meer lezers en meer klanten oplevert. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *