Ontdek de woorden die bij je passen en verbinding maken

Met deze schrijfopdrachten ontdek je snel en eenvoudig welke woorden het beste passen bij jou en je lezers.

Reflecteren je teksten wie je nu bent?ย 

Een van de grootste ๐˜ด๐˜ต๐˜ณ๐˜ถ๐˜จ๐˜จ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด die ik hoor van ondernemers als het om hun copywriting gaat, is dat ze hun verhaal niet helder op papier krijgen.

Ze missen de woorden die matchen met wie ze zijn. De teksten die ze schrijven, voelen niet โ€˜eigenโ€™.

๐˜๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฌ?

Ben je al even bezig als ondernemer en voelen je teksten niet meer passend bij wie je bent en welke richting je op wilt?

V๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐—น๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ด๐˜ ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐˜„๐—ถ๐—น๐˜ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป, ๐˜‡๐˜‚๐—น ๐—ท๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜ ๐—บ๐—ผ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐˜๐—ฑ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ถ๐—ฒ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ถ๐—ฒ ๐—ท๐—ฒ ๐˜„๐—ถ๐—น๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป.

Denk je nu, wรกt een grote vragen en zie je er tegenop om dit op papier te zetten?

Dat begrijp ik. Gelukkig zijn er simpele oefeningen om de eerste stappen in de juiste richting te zetten.

Deze simpele schrijfoefening gaat je helpen

Met de schrijfopdracht hieronder ontdek je snel en eenvoudig welke woorden er wel en niet (meer) bij je passen.

Blok deze week ‘ns 30 minuten in je agenda om te kijken naar de teksten die je al โ€˜s geschreven hebt.
Scroll door je huidige website, social media posts, blogs, bekijk videoโ€™s die je hebt opgenomen, luister je podcasts, als je die hebt.

Maak aantekeningen en let op terugkerende ๐˜„๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ณ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐˜๐˜†๐—ฝ๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ท๐—ผ๐˜‚ ๐—ต๐—ผ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป. En let ook op uitspraken die minder goed passen bij de uitstraling die je wilt bereiken.

Ik ben heel benieuwd naar wat je ontdekt โœจ

Kies de woorden die je lezers gebruiken

Nu je ontdekt hebt hoe je klinkt, is het ook handig om te kijken naar de taal die jouw doelgroep gebruikt.
Je websitebezoekers hebben haast; en weten wat ze zoeken. Gebruik dezelfde zinnen die ze gebruiken en ze weten meteen dat ze bij jou op de juiste plek zijn.

Het is je eerste taak om ze gerust te stellen. Door ze het gevoel te geven dat je met ze praat. In hun taal.
Als we schrijven, proberen we onze producten of diensten specialer, mooier te maken. Maar mooie en ingewikkelde woorden maken jouw boodschap juist minder krachtig.

Moeilijke woorden maken je teksten lastiger leesbaar, en sterker nog: je lezer voelt zich niet begrepen en gaat op zoek naar iemand anders.

Hou het simpel.

Om erachter te komen welke taal jouw lezer spreekt, zul je vooral goed moeten luisteren.

Let daarom de volgende keer als je mailt of belt met een potentiรซle klant eens extra op. Welke woorden gebruikt iemand om een prijs bij je op te vragen?ย Waar zijn ze naar op zoek?ย 

En als je een opdracht met een klant bespreekt, welke vragen of opmerkingen hoor je dan regelmatig voorbij komen?

ย 

Doe mee met het gesprek dat al in het hoofd van je lezer gaande is.ย Gebruik exact de woorden en zinnen die zij ook gebruikt. Zo maak je gemakkelijk een connectie. Je lezer voelt (on)bewust een klik met je, omdat ze zich begrepen voelen.

En dit zorgt ervoor dat ze zekerheid en het vertrouwen voelen dat jij de perfecte persoon bent om ze verder te helpen.

Iedereen heeft een unieke schrijfstijl. Wat is de jouwe?

De schrijfopdrachten in deze blog komen uit hetย Connecting the Dots traject. In dit traject vind en verfijn je jouw stem. Zo ga je resoneren met jouw doelgroep, kun je gemakkelijk gesprekken voeren, relaties opbouwen, impact maken en meer verkopen.