Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Waarom emotie in je teksten zorgt voor verbinding met je klanten

Stel, je bent bakker.

Je wilt je klanten laten weten dat je alleen werkt met de beste grondstoffen en jouw baksels garant staan voor de hoogste kwaliteit en pure smaken.

❌ Dan schrijf je dat dus NIET exact zo op! Want van ‘de beste grondstoffen’ krijgen je lezers geen trek. ❌

Kruip liever in de rol van Robèrt en Janny van Heel Holland Bakt en omschrijf wat je in jouw bakkerij allemaal ruikt, ziet en proeft.

Leg uit hoe smeuïg die overheerlijke cupcakes zijn dankzij dat vleugje amandelspijs…

Vertel dat het glazuur van je taart zo prachtig rood kleurt door de verse aardbeien die je gebruikt…

Of omschrijf hoe het in de bakkerij intens lekker ruikt naar de verse appeltaarten die je elke dag weer bakt 🍰

Proef je het verschil? 😉

Met zorgvuldig uitgekozen woorden maak je jouw teksten uniek en trek je de juiste klanten aan.

Emotionele verbindingen via copywriting

Heb je er wel eens bij stilgestaan waarom je bepaalde spullen koopt? Dan bedoel ik niet de dagelijkse dingen, zoals brood. Maar de luxe artikelen, zoals een fiets, een camera of gewoon een nieuwe mascara?

In eerste instantie denk je: “Simpel, ik heb die spullen gewoon nodig.”

Maar waarom kies je dan voor een specifiek beautymerk of een outfit bij die ene kledingzaak? Wist je dat je tientallen, soms wel honderden mini beslissingen die je neemt, voordat je een product koopt?

Je denkt misschien dat je je keuzes weldoordacht maakt en kritisch nadenkt een beslissing neemt op basis van:

  • De beste prijs
  • Nut
  • Gemak
  • Efficiëntie

Maar het draait allemaal om emotie.

Een koopbeslissing is dus meer dan simpelweg in een behoefte voorzien. Het kan zijn dat je een bepaald merk kiest of een huis in een plaats hebt gekocht vanwege de status. Maar ook groepsdruk kan een rol spelen: mensen horen graag bij een groep. Of misschien draait het om een gevoel van veiligheid. Dit zijn allemaal emotionele triggers die koopbeslissingen beïnvloeden.

Als je je koopmotieven analyseert, zul je zien dat je net als andere kopers niet gewoon producten koopt omdat je ze toevallig nodig hebt, maar ook om je emotionele behoeften te voldoen.

Waarom?

Het is wetenschappelijk bewezen dat we, wanneer we beslissingen nemen over wat te kopen, we een meer primair deel van onze hersenen gebruiken dat betrokken is bij het verwerken van emotie. En niet het deel dat ons kritisch laat nadenken.

In plaats van koopbeslissingen te nemen op basis van wat het meest logisch is, vertrouwen we op onze emoties om ons te vertellen wat we moeten doen. En achteraf gebruiken we logica om deze beslissingen voor onszelf te verklaren.

Het gaat bij je websiteteksten dus niet om de droge feiten, maar om de transformatie die jouw product of de service belooft.

Mensen willen gelukkiger zijn, zich minder overweldigd voelen, blij zijn met wie ze zijn…

Emotionele triggers zijn bijvoorbeeld:

  • Trots
  • Angst
  • Comfort
  • Afgunst
  • Luiheid
  • Goedkeuring
  • Ergens bij willen horen

Dus wanneer je websiteteksten of social posts schrijft, begin dan niet over de features van jouw product of service. Maar leg de focus op hoe jouw product of dienst het leven van je klant zal veranderen.

Omdat dát is wat je klant echt wil horen.

Ze willen hun negatieve emoties – zoals angst, schaamte en stress – vervangen door positiviteit (= jouw oplossing!).

Wil je ook meer emotie in jouw webteksten?

In mijn Connecting the Dots traject help ik je bij het neerzetten van sterke websitestrategie en ontdek je hoe je in je teksten kiest voor de juiste woorden, een verhaal dat emoties oproept en zorgt voor meer verbinding met jouw klanten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *