Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Zo bedenk je jouw contentpijlers

Vraag je je regelmatig af wat je nou toch weer op sociale media zal posten? Hoe je teksten schrijft die bij je passen, maar ook matchen met je lezers? 

Of heb je überhaupt geen idee waarover je kunt bloggen? 

Elke week weer nieuwe inhoud bedenken, kan frustrerend en uitputtend zijn. 

Veel ondernemers worstelen hiermee. Het schrijven van blogs, nieuwsbrieven en social posts voelt aan als een ‘moetje’. Om een succesvolle business te runnen is het belangrijk dat je minimaal 80% van tijd besteedt aan je marketing en sales.

Je bent niet zomaar gestart met ondernemen. En gelooft in wat je doet, toch? Het is tijd om stappen te zetten. Om jouw business met de rest van de wereld te delen. Ik leg je hieronder uit, hoe je dat met de juiste contentpijlers voortaan moeiteloos doet.

Quote - without strategy content is just stuff and the world has enough stuff

Zonder samenhang in wat je creëert, bereik je nooit het succes dat je wilt.

Om van chaos naar rust en focus te gaan, heb je een plan nodig.

Een kapstok om alle relevante onderwerpen waar je over wilt schrijven moeiteloos aan op kunt hangen.

Dit vormen de contentpijlers voor jouw bedrijf. Heb je die helder, dan wordt het:
– veel makkelijker om te schrijven
– kosten je teksten minder tijd
– én levert al dat werk je ook nog de klanten op die je wilt

Wat zijn content pijlers?

Wat zijn contentpijlers
 Zie je bedrijf als een gebouw. De 4 pilaren aan de buitenkant zijn de inhoud die het gebouw ondersteunen.

Alle muren en verbindingsconstructies in het gebouw zijn weer verbonden met de pilaren, dit zijn de gerelateerde onderwerpen. 

Als ondernemer heb je tussen de 3-5 pijlers nodig die relevant zijn voor jouw bedrijf. Vijf is echt de max, daarna raken je onderwerpen meer versnipperd en dat willen we juist niet. Hou het simpel en je hebt genoeg om over te praten.

Vanuit Words that Matter help ik creatieve ondernemers duidelijkheid en vertrouwen te krijgen door middel van sterke content en een strategische planning, zodat ze hun bedrijf kunnen laten groeien. 

Mijn belangrijkste content pijlers zijn:

  • Online strategie
  • Overtuigingskracht/Emotie
  • Copywriting
  • Verbinding

Hoe bedenk je jouw contentpijlers?

Om je contentpijlers te bedenken, moet je eerst een aantal dingen helder hebben:

  • Jouw doelgroep
  • De problemen van je klanten
  • Hoe je de problemen van je klanten oplost

Als je precies weet wat je met je bedrijf wilt bereiken, kun je van daaruit je contentpijlers formuleren en wordt het vanzelf duidelijk wat je daarover kunt delen. 

Stel dat je een interieurontwerper bent.

Daaruit kun je jouw bedrijfsdoel omschrijven: vrouwen helpen een prachtig interieur te creëren waarin ze zich op hun gemak voelen en hun beste leven kunnen leiden.

Contentpijlers kunnen dan zijn: mooie ruimtes creëren, DIY tips, binnenkijkers

Wat is je doel?

Marketingdoelen als fundament voor je business

We hebben nu je contentpijlers bedacht, maar voor je begint met schrijven, is er nog een belangrijk onderdeel om eerst aan te werken.

Omdat die contentpijlers pas iets opleveren, als het fundament van je bedrijf staat.

Door meetbare marketingdoelen aan je content te koppelen, leveren je inspanningen iets op. 

Een marketingdoel kan bijvoorbeeld zijn: de organische vindbaarheid (SEO) van je website te verbeteren. Dit kan betekenen dat je consistente, zoekmachine vriendelijke blogs moet schrijven.

Of misschien wil je vooral naamsbekendheid opbouwen. Dan zul je teksten moeten schrijven waarmee je jouw expertise laat zien en bewijst hoe je van waarde bent voor je klanten.

Bepaal je focus

Vanaf hier is het aan jou om de problemen van je klanten op te lossen via je content. Denk na over de innerlijke dialoog van je ideale klanten, wat zijn gedachten?

Laten we als voorbeeld een schoonheidssalon nemen.

Welk probleem los je op voor je klant?

Je lost in eerste instantie de fysieke, tastbare problemen van je klant op. Zo helpt een schoonheidsspecialiste huidproblemen aan te pakken door middel van verschillende gezichtsbehandelingen.

Dat betekent dat je posts en blogs kunt schrijven over de huidproblemen die je klanten hebben en over de behandelingen die daarbij helpen.

Interne verlangens

Wanneer je je richt op de interne worsteling van je klanten, ga je nog een laag dieper met je content. Je gaat in op het verlangen dat er achter jouw oplossing zit.

Die zitten vaak verstopt en zullen je klanten zelf ook niet noemen. Maar ze herkennen ze wel als jij erover schrijft.

Zo help je als schoonheidsspecialiste niet alleen bij huidverbetering, maar een mooiere huid zorgt ook voor meer zelfvertrouwen. En dat is exact waar je klanten naar op zoek zijn.

Door hier in je teksten op in te gaan, raak je je klanten. Ze voelen de urgentie om jouw hulp in te schakelen.

Het kennen van de problemen van je potentiële klanten en hoe je deze kunt oplossen, moet de basis zijn van je aanbod en deel uitmaken van je contentpijlers en merkboodschap.

Als je eenmaal hun problemen en verlangens kent, formuleer je je teksten op een manier die het beste bij jouw brand voice past. Heb je nog geen brand voice? Die heb je wel nodig. Zo begin je met het opbouwen van een groep lezers die perfect met jou en je bedrijf matchen.

Tijd om te brainstormen

Contentstrategie brainstorm

Je hebt nagedacht over je marketingdoelen en contentpijlers. Wil je genoeg onderwerpen bedenken voor de komende maanden, dan raad ik je aan een brainstorm te houden.

Je klant heeft problemen en jij hebt de oplossingen voor die problemen. Je bent een expert op dat gebied. Waar wil je nu echt over praten?

Stel, je bent voedingscoach. Je wilt vrouwen die futloos zijn en last hebben van overgewicht de tools geven die ze nodig hebben om zich gesteund en onder controle te voelen.

Contentpijlers zijn dan bijvoorbeeld: gezonde voeding, holistische kijk op gezondheid, work-out oefeningen.

Pak een vel papier en schrijf voor jezelf op:

Wat zijn de 3 belangrijkste problemen die jij oplost?

1.

2.

3.

Wat zijn de 3 oplossingen biedt je?

1.

2.

3.

Pak een nieuw vel papier en schrijf de eerste oplossing in het midden. Maak een mindmap met gerelateerde onderwerpen die allemaal met jouw oplossing te maken.

En zo pak je het ook aan met oplossing 2 en 3.

Starten met schrijven

Na deze brainstorm heb je voldoende onderwerpen om de komende tijd mee vooruit te kunnen.

Loop je toch vast en heb je nog wat hulp nodig met je contentstrategie? Klik hier om een gratis content call te plannen en te kijken hoe ik kan helpen bij het maken van jouw aanvalsplan

Hulp bij het bepalen van jouw contentpijlers

Wil je meer impact maken met je bedrijf en besef je dat je een ijzersterke strategie nodig hebt om jouw bedrijf verder te laten groeien? Lees hier meer over mijn Connecting the Dots traject.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *