In de blogserie Words that Matter interview ik ondernemers die binnen hun vakgebied de kracht van woorden succesvol weten in te zetten.
Merel van Rodijnen
KonMari consultant en opruimcoach Net Thuis
Wie ben je en wat doe je met je bedrijf?
Ik ben Merel en heb mijn bedrijf Net thuis en werk als opruimcoach met de Konmari methode van Marie Kondo. Daarmee help ik vrouwen, door het opruimen van hun huis, om meer rust te vinden in hun huis én in hun hoofd. En dat doe ik door middel van 1-op-1 coaching en online cursussen.
En hoe maakte je de stap van laborant naar KonMari consultant?
Ik werkte bij een laboratorium en was niet gelukkig. Ik was vermoeid, ik zat niet lekker in mijn vel. Nadat ik een paar maanden vermoeid en ziek thuis zat, voelde ik dat het klaar was en dat ik dit werk niet meer wilde. Ik besloot de knoop door te hakken en ontslag te nemen. Ik had geen idee wat ik zou doen, maar wist dat op het laboratorium werken niet meer goed was voor m’n mentale en fysieke gezondheid.
Toen ben ik gaan kijken naar wat ik belangrijk vind in het leven. Wat kan ik goed en waar kan ik ook geld mee verdienen? Dingen ordenen en structuur aanbrengen is iets wat me van nature goed afgaat en vind ik leuk. Zo kwam opruim coaching op m’n pad. Dat idee ontstond doordat ik ruimte had in m’n hoofd en mijn werk bij het laboratorium had afgesloten.
Wat lost opruimcoaching op?
Ik help mensen in huis met een gevoel van onrust. En die onrust kan allerlei oorzaken hebben. Iets heeft ervoor gezorgd dat ze er niet aan toe zijn gekomen om hun huis bij te houden en op te ruimen. Of ze zijn niet goed in keuzes maken. Ze hebben nooit van huis uit meegekregen om dingen weg te doen en worden gek van alle stapeltjes spullen in huis. Ze willen niet meer de hele tijd bezig zijn met alleen maar opruimen, zonder dat er iets veranderd.
Wat maakt jouw onderneming als opruimcoach uniek?
Ik ben bedreven in het stukje keuzes maken en persoonlijke ontwikkeling. Beter voor jezelf zorgen. Naast dat het alleen maar opruim coaching is, is het ook een deel life coaching, waarbij ik kijk naar het achterliggende probleem. En opruimen en keuzes maken zijn al zwaar genoeg, dus ik benader het met wat humor, positiviteit en luchtigheid.
Gebruik jij de KonMari methode ook als ondernemer?
Zeker, ik kijk de hele dag: word ik er blij van? Daarna kijk ik naar wat ik móet doen. Want ik word niet blij van de BTW aangifte en m’n administratie, maar dat hoort er wel bij.
Die vraag is leidend in alles wat ik doe, dus ook bij het bepalen van mijn diensten en producten. Word ik er blij van, wat voegt het toe voor mij, wat levert het op om eraan vast te houden? Om aan de hand daarvan keuzes te maken als ondernemer.
Onderneem je vanuit intuïtie of vanuit ratio?
Ik probeer me zo veel mogelijk door mijn intuïtie te laten leiden. Veel ondernemers werken met strakke planningen, maar zo werk ik totaal niet. Ik heb in grote lijnen een idee van wat ik die week ongeveer wil doen en bedenk waar ik die dag behoefte aan heb. Op die manier kan ik veel productiever zijn. Ik zeg nooit: het is maandag, dus ik moet vandaag drie blogs schrijven en een podcast maken.
Als ik geen inspiratie heb en dingen moet van mezelf, dan is wat ik aflever ook minder goed. Maar als ik opsta en ideeën en creatieve inspiratie heb en er dan voor ga zitten, dan zijn diezelfde blogs en podcast misschien een halve dag klaar. Op deze dagen werk ik vaak vooruit. Zo heb ik vaak iets achter de hand op de momenten dat het even niet uitkomt of ik geen inspiratie voel.
Welke strategie heb jij voor het creëren van content?
Ik heb geen contentkalender, maar wel een lijstje met een paar onderwerpen om op terug te vallen. Daarin staan blogideeën, podcast ideeën, emailideeën. Als ik inspiratie heb, schrijf ik het op en als ik het even niet weet, dan ontstaat door die lijst vanzelf een leuk idee bij om over te schrijven.
Selfcare is bijvoorbeeld een onderwerp dat het goed doet. En teksten over kleding, combinaties maken en duurzame mode. Dat zijn onderwerpen die me al langer bezig hielden en laat ik inmiddels meer in m’n bedrijf zien.
Wat is de kracht van woorden in wat jij deelt?
Ik denk dat ik dicht bij mezelf blijf en vanuit mijn ervaring vertel. Je kan heel zakelijk zeggen: als je gaat opruimen moet je dit en dit doen. Maar juist door mensen mee te nemen en storytelling te doen, dus iets van klant te vertellen, of een ervaring van mijzelf te delen, zorgt dat je mensen meeneemt in je verhaal.
Voel jij wel eens een drempel bij het delen van persoonlijke ervaringen? En hoe maak je dan de afweging wat je wel en niet deelt?
Als ik iets deel over kwetsbare tijden uit mijn leven, dan voel ik wel een bepaalde spanning. Maar ik denk vooral na over de impact die het kan hebben op mensen die het lezen.
Iedereen heeft altijd iets te zeggen. Wat je deelt hoeft niet altijd een groots, inspirerend levensverhaal te zijn. De kleinste dingen die je deelt, kunnen impact hebben.
Zo deelde ik bijvoorbeeld een story dat ik op zaterdag m’n wekelijkse boodschappenlijstje aan het maken was. En ergens denk je dan: wat boeit anderen dat nou? Maar daar komen dan superveel reacties op van mensen die het leuk vinden om te zien en dat zo’n lijstje hun zo veel rust heeft gebracht binnen hun gezin.
Hoe creëer jij een nieuwe dienst of cursus?
Ik begin met het einde en kijk eerst: wat wil ik mensen geven en wat wil ik dat het oplevert? Daarna kijk ik wat mijn ideale cursist nodig heeft om tot dat punt te komen. En wat voor de content hoort er dan bij in die cursus? Wat moet ik ze dan uitleggen? En als ik dit allemaal uitleggen, hoe gaat dat er dan uitzien? Zo ga ik van het einde, weer terug naar het begin.
Check jij bij je klanten waar hun behoefte ligt?
Ja, het is denk ik een valkuil om te denken dat je dat allemaal zelf in kan vullen voor je klant. Als je hen vraagt, komen er altijd nieuwe en verrassende dingen naar voren die je zelf nog niet had bedacht.
Dus ik post bijvoorbeeld: Ik ga een cursus maken over kleding opruimen en je stijl beter leren kennen. Wat zou voor jou een reden zijn om deel te nemen aan deze cursus? Dingen die daar uit komen, gebruik ik voor de content voor lancering en de sales pagina, maar ook onderwerpen om toe te voegen aan de cursus zelf. Als je dat gesprek met je doelgroep mist, loop je uiteindelijk ook klanten mis.
Waar ligt voor jou de focus voor de komende periode?
Met het oog op wat meer rust wil ik me het komende half jaar meer op een passiever inkomen richten. Dus vanuit cursussen die je bijvoorbeeld het hele jaar kan doen, of andere digitale producten. Zodat ik niet altijd 100% in al mijn diensten aanwezig hoef te zijn.
En wat me ook leuk lijkt, is een groepsprogramma of online opruimsessie met meerdere mensen om iets te bouwen met een community gevoel.
Veel ondernemers voelen een weerstand bij het verkopen van hun aanbod. Hoe kijk jij hier naar?
De eerste keer dat ik een cursus gaf en dat een aantal keer noemde op Insta bezorgde me buikpijn, omdat ik iets aan het verkopen was. Maar als jij mensen oprecht kan helpen, dan kun je dat prima zonder schuldgevoel verkopen. Mensen volgen je ook omdat ze iets van je willen. Ze hebben een probleem en willen daar bij geholpen worden.
Ik zie op social media veel ondernemers die alleen maar tips geven. En dat is een mooie stap om zichtbaar te zijn. Maar je hebt veel te bieden, dus maak daar gebruik van. Want als jij het ze niet vertelt, dan weten ze het niet.
Jij bent de enige die het label ‘pusherig’ er aanhangt en dat is niet hoe mensen het ervaren. We hebben allerlei aannames over wat zullen mensen wel niet zullen denken. Maar wat is het ergste dat er kan gebeuren? Misschien zijn die mensen juist geholpen met wat jij te bieden hebt. Of denken ze helemaal niks. En als iemand er toch iets van vindt, dan is -ie dat over drie seconden weer vergeten.
Heb jij nog zichtbaarheid tips voor ondernemers?
Denk niet dat je altijd iets ingewikkelds moet zeggen om impact te maken. Je bent al inspirerend of heel goed in iets wat je misschien zelf nog niet zo ziet.
Wat voor jou heel natuurlijk komt, is voor een ander life changing en je hoeft daar echt niet lang over na te denken. De kleinste dingen die jij doet, kunnen al inspirerend zijn. Dus maak het jezelf niet te moeilijk door te zeggen: oh, ik kan dit allemaal niet of ik heb niets te zeggen. Durf jezelf te zijn en je verhaal te delen. Ik zei ooit ook dat ik nooit video’s zou opnemen en nu vind ik het heel leuk.
Het is niet per se dat iets niet voor jou is. Je moet vooral gaan inzien en dat je mensen iets kan brengen en dat je impact groot kan zijn.
Je doet ertoe. We kunnen onszelf allemaal gaan tegenhouden met allerlei excuses. Maar daar heb je niet alleen jezelf, maar ook al die andere mensen die jij iets te bieden hebt mee.
Foto’s: Angélica Vis