Toen ik de term ‘brand manifest’ een aantal jaar terug voor het eerst hoorde, was m’n eerste gedachte: blègh, daar heb je weer zo’n nietszeggende marketingterm.
Tot ik me er meer in verdiepte. Inmiddels ben ik ‘om’ en geef vol overtuiging elke persoon en ondernemer het advies om er ook eentje te schrijven. Wat mij betreft is het een must als je je persoonlijke merk voor jezelf en anderen helder wilt krijgen of een succesvol creatief bedrijf wilt opbouwen.
Jouw persoonlijke motivatie
Een manifest is een statement en zet aan tot actie. Het lokt veranderingen uit en creëert beweging. Het beïnvloedt en motiveert.
Manifestum komt uit het Latijn en betekent duidelijk of opvallend. En dat is precies wat het doet. Het schept duidelijkheid voor jou en voor je klanten.
Het is een verklaring van je idealen, overtuigingen, bedoelingen, waarden en opvattingen. Zo vormt het een tastbare reminder waarom je doet wat je doet, en helpt anderen om jou en je business ook beter te begrijpen.
Het verschil tussen een manifest en je visie en missie
Om rake teksten te kunnen schrijven is het super belangrijk om jouw missie, visie en kernwaarden helder te hebben. Ik kom regelmatig ondernemers die worstelen om dit soort zaken op papier te zetten en ze twijfelen of deze stap noodzakelijk nou wel zo noodzakelijk is.
Een manifest gaat zelfs nog een laag dieper dan je missie, visie en kernwaarden. Geloof me, deze stap wil je niet overslaan. Omdat hiermee ook het schrijven voor en over je business er zó veel makkelijker van wordt.
Dit zijn de voordelen
- Als je problemen hebt met het beschrijven van je diensten of het schrijven van een Over mij pagina voor je website, raad ik je aan eerst een manifest te schrijven en dit document als basis te gebruiken. Het vormt een handige leidraad bij het ontwikkelen van je branding, het bedenken en creëren van content en het ontwikkelen van je producten en diensten.
- Bovendien kan een manifest helpen bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) en helpt het je opgemerkt te worden, online of offline.
- Het vergroot je zichtbaarheid en helpt je om als een expert in jouw vakgebied gezien te worden.
Wat staat er in een brand manifest?
Je kunt een manifest zien als een waardevol document van alles waar je echt in gelooft. Neem je tijd en weet dat het even kan duren voordat het kloppend voelt.
Zorg dat het echt jouw persoonlijke document is. Zet er geen statements of opvattingen in waarvan je denkt dat het zo hoort binnen jouw branche. Als er iets in staat dat niet 100% waar is voor jou, je merk en je onderneming, zal dat wrijving geven. Voor jezelf, maar het zal ook bij je lezers voor verwarring zorgen, als je de ene keer zus zegt en de andere keer zo zegt. En daarmee wil ik niet zeggen dat je nooit je mening mag bijdraaien.
Onthoud dat als er iets in staat dat niet meer kloppend voelt, je de inhoud altijd weer kunt aanpassen of bepaalde uitspraken kunt weghalen. Het is work in progress. Net als jij en je bedrijf, is je manifest iets dat zich in de loop van de tijd ontwikkelt.
De ideale vorm van je manifest
Je kunt je manifest in elke vorm gieten, die je maar wilt. Het zal geen verrassing zijn dat ik heb gekozen voor een manifest in verhaalvorm, maar geef er gerust je eigen creatieve draai aan. Er is geen goed of fout.
Maak een poster, een infographic, een video of podcast, een liedje of iets anders dat jouw boodschap verwoordt op de manier die het meest met jou resoneert.
Hulp bij het schrijven van je persoonlijke of brand manifest
Een manifest is als een routekaart, het scherpt je focus aan, onthult je diepste verlangens en definieert je doelen. Daarmee is het een krachtig kompas voor richting in je leven.
In de blog ‘Schrijf je persoonlijke manifest’ leer je stap voor stap hoe je je eigen manifest schrijft.