Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je persoonlijke brand manifest

In mijn vorige blog legde ik uit wat een brand manifest is en waarom je als creatieve ondernemer niet zonder kunt. In deze blog lees je hoe jouw persoonlijke manifest schrijft:

1. Begin met een mini-brainstorm

Start met het opschrijven van je overtuigingen, waarden, doelen. Schrijf zinnetjes, quotes of steekwoorden op die je motiveren en inspireren en redenen waarom jij doet wat je doet. Alles dat in je opkomt is goed.

Vind je het lastig om blanco te beginnen, start de komende tijd dan eens met het opschrijven van je emoties. Wat maakt je aan het lachen? Wat maakt je boos? Wat heeft je verrast? Wanneer kom je in een flow? Waar ben je bang voor?

Het kan je helpen om deze ideeën op te schrijven als ik-uitspraken (of wij-uitspraken, als je bedrijf uit meerdere personen bestaat).

Maak eenvoudige zinnen die beginnen met
“Ik geloof…”
“Ik wil…”
“Ik weet…”
“Ik waardeer…” enzovoort.

In dit stadium is de vorm niet zo belangrijk. Maak je geen zorgen over de grammatica of andere details. Dit is op dit moment alleen voor jou. Ben je klaar met schrijven? Laat je ideeën even rijpen, of leg het document zelfs een paar dagen of een week weg. Een kleine pauze zorgt voor helderheid.

2. Focus op wat belangrijk is

Nadat je je hersenen de tijd hebt gegeven om te resetten, is het tijd om met een frisse blik weer in je ideeën te duiken.

Waarschijnlijk zijn niet alle ideeën die je hebt opgeschreven even relevant. Lees alles nog eens rustig door en pik de beste zinnen eruit die echt belangrijk en relevant zijn voor jou en je business.

Focus je op de ideeën die het meest krachtig, motiverend en inspirerend zijn. Gooi de rest niet weg, want die kunnen in de toekomst waarde hebben.

3. Schrijf het eerste concept

Schrijf op basis van alle losse ideeën een eerste conceptversie. Gebruik al je belangrijke, krachtige, motiverende en inspirerende ideeën uit stap 2 als basis.

Er is geen ideale lengte voor je manifest, dus maak ‘m zo lang of kort als goed voelt voor jou.

Mijn advies: hou het simpel en beperk je tot de kern van je verhaal. Zie je brand manifest als een verklaring over jou en je bedrijf. Waar sta jij voor? Gebruik de tegenwoordige tijd, schrijf actief en doelgericht.

Dus niet: “Ik denk dat het belangrijk is om voldoende rustmomenten in te bouwen gedurende m’n werkdag”, maar: “Ik gun mezelf dagelijkse rustmomenten, om op te laden en daarna weer vol aandacht te kunnen werken.”

Een vraag die je tijdens het schrijven in gedachten kunt houden is: hoe wil jij dat je leven eruitziet?  Dit helpt je te focussen op jouw intenties, op de dingen die jij belangrijk vindt, en niet na te denken over wat anderen zeggen.

Ben je meer een beelddenker dan kun je ook een visueel alternatief bedenken, zoals een poster of infographic met alleen kernwoorden. Laat je creativiteit de vrije loop en maak er vooral iets van waar je graag naar kijkt.

4. Print je manifest uit + pas aan waar en wanneer nodig

Om te zorgen dat je manifest ‘eigen’ wordt, is het fijn om ‘m uit te printen. Plak ‘m in je agenda, notitieboek of hang ‘m aan de muur van je werkplek als dagelijkse reminder.

Door ‘m een zichtbare plek te geven, zal het manifest, je helpen bij het maken van keuzes. Gebruik het als reden om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen tegen de obstakels en kansen die er op je pad komen.

En goed om te weten: net zoals jij en je business continu in ontwikkeling zijn, ontwikkelt je manifest daarin mee. Het is geen statisch document dat in steen gebeiteld is. Voeg wijzigingen toe en verwijder dingen die niet meer op jou, je merk of je bedrijf van toepassing zijn.

Wanneer je je minder gemotiveerd of geïnspireerd voelt, lees (of bekijk of luister) je (naar je) manifest. Een krachtig manifest helpt je back on track op de momenten dat je twijfelt of het even niet meer weet. Het helpt je je motivatie terug te krijgen en je te inspireren.’

Creëer je eigen merk manifest

In het Connecting the Dots programma creëer je aan de hand van fijne schrijfoefeningen je je persoonlijke manifest. Ook ontdek je hoe dit magische document gebruikt bij het schrijven van al je teksten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *