De impact van positieve en negatieve woorden

Je kunt nog zo’n geweldig product of dienst hebben. Uiteindelijk heb je altijd klanten nodig om een succesvolle business te runnen.

Een sterk verhaal is onmisbaar om te zorgen voor een verpletterende eerste indruk. Je hebt het nodig bij het opbouwen van een vertrouwensband met je lezers. Zodat ze straks ‘ja’ zeggen tegen jou en je product of dienst. In deze blog leg ik je uit welke woorden positief en negatief zijn en je ontdekt welke positieve powerwords je direct in je teksten kunt gebruiken.

Waarom je negatieve woorden beter kunt vermijden

Kijk, eerlijk gezegd is het toch eigenlijk gewoon misschien… ehh, niet zo’n, laten we zeggen, hele mooie zin, weet je wel.

Aan sommige woorden kleeft een negatieve vibe. Maar, helaas, moeten, altijd, nooit, zwak, proberen.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat een negatief woord er voor kan zorgen dat er tientallen stresshormonen vrijkomen, die op hun beurt het functioneren van onze hersenen onderbreken.

via GIPHY

Ons brein reageert direct op de ‘dreiging’ van negatieve woorden zoals nee, nooit, niets, geen, niemand, niet, wil en kan niet.

Het vermijden van negatieve taal is ook super belangrijk wanneer je een goede eerste indruk wilt maken en vertrouwen bij je lezer wilt opwekken.

Negatieve woorden zeggen wat je niet bedoelt. En ze laten je lezers zich afvragen wat je wel bedoelt. Genoeg redenen dus, om een vleugje positiviteit over je teksten te strooien.

Positieve woorden om de harten van je lezers voor je te winnen

Positieve uitspraken werken veel beter dan negatieve uitspraken, ze zijn:
• Duidelijker
• Beknopter
• Minder verwarrend

Er bestaan bewezen powerwords waarmee je websitebezoekers kunt overtuigen. Maar voor mij kleeft er ook een negatief randje aan het woord ‘overtuigen’. Alsof je koste wat het kost tegen hun wil aan je lezers zit te trekken, tot ze besluiten met je te werken.

Dat is niet wat ik ermee bedoel. Ik bedoel dat je met positief geladen woorden je lezers een bemoedigend duwtje in de juiste richting geeft. Zodat ze voelen dat ze bij jouw bedrijf op de juiste plek zijn en jij de aangewezen persoon bent om ze te helpen.

Positieve powerwords die je lezers in de juiste richting wijzen

Oud-hoogleraar psychologie en marketing aan Stanford, Robert Cialdini schreef er al in 1984 een boek over ‘Invloed: De 6 geheimen van het overtuigen’. Dit boek is echt een must read als je meer wilt leren over hoe beïnvloeding werkt. Ik zal een aantal van dit soort positieve woorden met je doornemen.

Sociaal bewijs

Social proof is het fenomeen dat mensen de acties van anderen kopiëren omdat ze erbij willen horen. Woorden die hierbij passen, zijn bijvoorbeeld: populair, als beste getest, xxx bekeken ook.

Bij het lezen van dit soort woorden denk je (onbewust): “Oh, als zoveel mensen het goed vinden, dan zal dat wel zo zijn, ik koop het ook.”

Schaarste

Schaarste heeft te maken met FOMO, the fear of missing out. Het is mensen eigen dat we bang zijn dat we een goede deal mislopen. De meeste mensen kennen deze trucjes inmiddels wel: op = op, wacht niet te lang, tijdelijk aanbod, limited edition.

Ik raad je aan om deze techniek echt alleen in te zetten op het moment dat het daadwerkelijk om een tijdelijk of beperkt aanbod gaat.

Autoriteit

Mensen kopen graag bij iemand die weet waar hij over praat. Een expert, met kennis en ervaring om ze perfect te helpen. Woorden als: garantie, succes verzekerd, bewezen, veilig zijn woorden die deze autoriteit benadrukken.

Logo’s en keurmerken die je bij je tekst gebruikt, zetten die expertise extra kracht bij.

Nog meer powerwords

Het woord ‘gratis’ is nog zo’n powerword, dat mensen maar moeilijk kunnen weerstaan. Toch komt het voor steeds meer mensen pusherig over. In deze blog ontdek je hoe je dit woord toepast, zonder pushy te zijn.

Klaar om de woorden te ontdekken waarmee je je lezers raakt?

In het Connecting the Dots programma gaan we samen op zoek naar de woorden die het beste passen bij jou en je lezers. Zo maak je makkelijker verbinding met jouw doelgroep, en kun je meer impact maken.