Waarom het essentieel is om jezelf door en door te kennen

Als jij ondernemer bent, besteedt je waarschijnlijk flink wat tijd aan het schrijven van berichten voor social media, nieuwsbrieven en blogs. Maar wist je wat er misschien nog wel belangrijker is dan goed kunnen schrijven? Het kennen en uitdragen van je authentieke zelf.

Weten en uitdragen wie jij werkelijk bent

In mijn werk heb ik gemerkt dat het niet voldoende is om je alleen te concentreren op wat je wilt verkopen en hoe en aan wie je het wilt verkopen.

Het gaat er veel meer om dat je weet wie je bent en wat je te bieden hebt als persoon. Wanneer je jezelf op een pure, oprechte manier aan de wereld laat zien, komen de juiste mensen naar jou toe. Mensen die bij jou passen en die dezelfde waarden delen als jij. Maar hoe kom je erachter wie je bent en hoe kun je dat aan anderen overbrengen?

Van binnen naar buiten werken

In mijn coaching traject werken we van binnen naar buiten. Dat wil zeggen dat we dus niet uitgaan van welk aanbod het beste aansluit bij mogelijke klanten. We draaien het om en beginnen bij jou.

Daarbij gaan we dieper dan alleen wat oppervlakkige kenmerken van je persoonlijkheid. Ik help je om te ontdekken en in woorden te vangen wie je bent, waarom je doet wat je doet en welke impact je wilt hebben op de wereld. Dat begint met het helder krijgen van je waarden, missie en visie.

Je missie is de reden waarom je je werk doet en wat jou drijft. Met een heldere missie richt je je op wat je wilt bereiken en steek je je energie in de dingen die jij echt belangrijk vindt. .

Je visie is je stip op de horizon. Het is de richting waarin je gaat en wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Een belangrijke waarde voor jou is bijvoorbeeld: ‘vrijheid’. Als ondernemer wil je de vrijheid en flexibiliteit ervaren om je eigen werktijden te bepalen en je eigen klanten te kiezen. Vrijheid als kernwaarde betekent ook dat je als ondernemer ruimte creëert voor jezelf om te groeien en te ontwikkelen. Het geeft je de mogelijkheid om te experimenteren en nieuwe ideeën uit te proberen.

Vaak zijn deze aspecten van jezelf niet direct zichtbaar en kan het lastig zijn om er zelf woorden aan te geven. Door gerichte vragen te stellen, te luisteren en samen te reflecteren zorg ik dat je helderheid krijgt.

Wat levert het op?

Met een helder verhaal wordt het vervolgens veel simpeler om in contact zijn met (potentiële) klanten en eventuele samenwerkingspartners. Je bouwt relaties op die gebaseerd zijn op jullie gedeelde waarden en visie.

Door te zijn wie je bent en te delen wat voor moois jij te bieden hebt, komen je lievelingsklanten naar jou toe. Je onderscheidt je van anderen, omdat mensen voelen dat ze bij jou op de juiste plek zijn.

Meer voldoening, betekenis en succes

Zodra je eenmaal weet waar je naar toe wilt, wordt het ook veel simpeler om keuzes te maken en prioriteiten te stellen.

Stel, dat jij als ondernemer een duidelijke visie hebt om duurzaamheid te bevorderen. Dan kun je ervoor kiezen om alleen producten te verkopen die bijdragen aan een beter milieu. Dit betekent dat je misschien niet alle producten zult verkopen waar je klanten om vragen.

En wanneer je als doel hebt om je omzet te verhogen, stel je prioriteiten op basis van welke diensten of producten het meest bijdragen aan het vergroten van je omzet.

Mijn rol als coach 

Als coach help ik je om je missie, visie en waarden te ontdekken en in de juiste woorden te formuleren. Ook begeleid ik je om deze elementen te vertalen naar concrete doelen en acties.

Door je bewust te worden van je persoonlijke drijfveren en wat je wilt bereiken, ervaar je een diepere verbinding met je werk en je bedrijf. Het geeft je het gevoel dat je echt van betekenis bent, waardoor je (nog) meer voldoening ervaart in je werk.

Dat gevoel van voldoening en betekenis draagt weer bij aan je persoonlijke en professionele groei en ontwikkeling. Het motiveert je om jezelf uit te blijven dagen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, om je doelen te bereiken en bij te dragen aan iets waar je in gelooft.

Het kennen van jezelf als ondernemer en het uitdragen van jouw unieke bijdrage aan de wereld is van onschatbare waarde voor zowel jou als individu als voor jouw bedrijf.

Are you ready to Connect the Dots?

Wanneer jij als ondernemer nog niet helemaal weet wie je bent en waar jouw unieke bijdrage ligt, dan kan dat resulteren in een gevoel van ronddwalen, zonder richting en doel. Vanuit mijn 1:1 coaching leer je doorgronden wie je bent en wat je belangrijk vindt. Zo ontstaat helderheid en focus.