Schrijven vanuit je mannelijke en vrouwelijke energie

Als ondernemer werkt het het fijnst om te ondernemen vanuit je eigen ritme. Wanneer jij bijvoorbeeld geen ochtendmens bent, is het prettig om belangrijke taken wat later op de dag te plannen. Jouw werkritme helpt je om productiever te zijn en betere resultaten te behalen. Maar wist je dat dit ritme ook wordt beïnvloed door je mannelijke en vrouwelijke energie?

Ik geef je uitleg over de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke energie. Ook leer je hoe je deze energieën effectief kunt inzetten in je marketing en het ondernemerschap. Dit helpt je te floreren.

Wat is mannelijke en vrouwelijke energie?

Vrouwelijke en mannelijke energie zijn beide aanwezig in zowel mannen als vrouwen, ongeacht je geslacht. Het zijn eigenschappen die we allemaal in ons hebben en die we in verschillende mate kunnen ontwikkelen en gebruiken.

Mannelijke energie wordt vaak geassocieerd met actiegericht, doelgericht, competitief en assertief zijn. Het gaat om prestatie, resultaat en controle.

Vrouwelijke energie wordt vaak geassocieerd met intuïtie, empathie, creativiteit, flow en samenwerking. Daarbij gaat het meer om verbinding en harmonie.

De shift van masculiene en feminiene energie

Langzaam maar zeker is er een verschuiving gaande van mannelijke energie naar vrouwelijke energie.

De traditionele mannelijke manier van denken en handelen, is niet langer de enige optie. Op de werkvloer was en is nog steeds niet altijd ruimte voor zachtheid, intuïtie en het luisteren naar je gevoel. Dit zorgde voor een harde werkcultuur, waarin we vaak onze eigen behoeftes moesten negeren om maar te presteren (hallo, burn-out).

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de vrouwelijke energie in het bedrijfsleven. Steeds meer mensen realiseren zich dat een evenwicht tussen deze twee energieën belangrijk is om een harmonieus leven te leiden.

Er wordt meer waarde gehecht aan het creëren van een veilige en inclusieve werkomgeving waarin mensen zichzelf kunnen zijn. Met ruimte voor intuïtie, creativiteit en een zachte benadering. En meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en selfcare.

Om succesvol te zijn in het ondernemen, heb je in mijn optiek zowel je mannelijke als vrouwelijke energie nodig. Het gaat erom leren te balanceren tussen deze energieën, om zo het beste uit jezelf en je bedrijf kunt halen.

Schrijven vanuit je mannelijke energie

Schrijven vanuit je mannelijke energie betekent dat je je vooral richt op actie, daadkracht en resultaten. Het draait om directheid en focus, waarbij het doel is om je lezer aan te zetten tot actie.

Een aantal copywriting tips om te schrijven vanuit je mannelijke energie:

  • Wees beknopt en to-the-point. Gebruik korte zinnen en vermijd lange, complexe zinnen.
  • Gebruik actieve werkwoorden. Werkwoorden zoals ‘doen’, ‘bereiken’ en ‘slagen’ maken je tekst krachtiger.
  • Richt je op je hoofdboodschap en vermijd overbodige informatie en teveel details.
  • Gebruik een sterke tone of voice. Wees duidelijk en assertief in je taalgebruik, maar vermijd arrogantie of teveel ego.
  • Maak gebruik van cijfers en feiten. Ze versterken je onderbouwing en maken je content overtuigender.
  • Schrijf vanuit je eigen ervaring en autoriteit. Als jij gelooft in en staat voor wat je schrijft, straal je dat vertrouwen ook uit naar je lezer.
  • Resultaatgerichtheid: schrijf met een duidelijk doel voor ogen, bijvoorbeeld om je product of dienst te kopen of om je lezers enthousiast te krijgen zich in te schrijven voor een cursus.

De valkuil van schrijven vanuit je mannelijke energie, is dat het soms zorgt voor een te zakelijke, afstandelijke of pusherige toon. Hierdoor kunnen je lezers zich niet identificeren met je boodschap of schrik je ze zelfs af.

Communicatie gaat niet alleen over het overbrengen van informatie, maar ook over het creëren van een connectie met je publiek. Je vrouwelijke touch zorgt voor meer empathie en verbinding met je lezers.

Schrijven vanuit je vrouwelijke energie

Wanneer je vanuit je vrouwelijke energie schrijft, kun je meer de nadruk leggen op de emoties en gevoelens die je wilt overbrengen.

  • Maak verbinding met je lezers door een persoonlijke en empathische toon te gebruiken. Denk daarbij aan zachte en verbindende woorden, zoals ‘we’, ‘ons’, ‘samen’, ‘verbinding’, ‘ondersteunen’ en ‘inspireren’
  • Gebruik beeldspraak, metaforen en ervaringen om je boodschap over te brengen. Neem je lezers mee in jouw verhaal en persoonlijke ervaringen. Dit helpt om je boodschap op een unieke en memorabele manier te presenteren.
  • Laat je gedachten vrij stromen en schrijf op wat er in je opkomt, zonder je te veel te richten op structuur en planning.
  • Gebruik creatieve en beeldende taal om een sfeer te creëren die emoties oproept en de verbeelding van je lezer prikkelt. Bijvoorbeeld: De zon zakte langzaam in de zee en kleurde de lucht in een warme, gouden gloed.
  • Hoewel creativiteit belangrijk is, is het ook belangrijk om concreet te zijn in je schrijven. Vermijd te veel wollige taal (zouden, kunnen) en schrijf zo helder.
  • In plaats van alleen feiten te presenteren, richt je op de ervaring van je lezers. Hoe voelen zij zich voelen na het lezen van je tekst?
  • Wees niet bang om je kwetsbaarheid te tonen. Wees eerlijk over je gevoelens en gedachten. Schrijf vanuit jouw perspectief en ervaringen.

Waarom je beter niet volledig op je flow kunt vertrouwen

Als vrouwelijke ondernemer is het verleidelijk om voornamelijk vanuit je vrouwelijke energie te werken. We associëren het met ruimte geven voor onze creatieve ideeën en werken vanuit flow.

En dat is hartstikke fijn.

Bij de vrouwelijke ondernemers die ik coach, zie ik echter vaak dat ze zo op die flow en creativiteit leunen, dat ze zichzelf daarmee in de weg zitten. En daardoor niet altijd de juiste stappen zetten die ze verder helpen. Ze blijven hangen in de randzaken en verliezen ze zich in details.

Een valkuil van schrijven vanuit vrouwelijke energie kan zijn dat je tekst te soft kan worden. Soms hebben we als vrouwen de neiging om een beetje om de hete brij heen te draaien. We willen niemand kwetsen, en dat is mooi. Maar het zorgt er soms voor dat er te weinig daadkracht in je tekst zit, waardoor het niet overtuigend genoeg is. Wanneer je teveel ingaat op details en nuances, gaat de boodschap van je verhaal verloren. Het wordt voor je lezers onduidelijk wat het doel van je tekst is.

Het vinden van een fijne balans

Om je bedrijf te laten groeien en resultaten te behalen, is het belangrijk om ook je mannelijke energie in te schakelen. Dat geeft je de power om stappen te zetten en doelen te realiseren.

Het gaat erom dat je beide energieën inzet wanneer dat nodig is en op de juiste manier. Onderneem jij voornamelijk vanuit je vrouwelijke energie en heb jij soms wat moeite om structuur en consistentie aan te brengen in je werk? Dan kan het handig zijn om tijdens het schrijven van content of het opzetten van een strategie houvast te creëren, zoals een vaste plek waar je al je content ideeën verzameld.

Zo kun je nog steeds werken vanuit flow en inspiratie, maar heb je wel voldoende content achter de hand voor als je een tijdje wat minder ideeën hebt. Het creëren van een contentstrategie geeft je bovendien overzicht, zodat je niet verdwaalt in de vele ideeën en mogelijkheden die je als ondernemer hebt.

Ik help je schrijven vanuit flow én structuur

Het vinden van de juiste balans tussen mannelijke en vrouwelijke energie zal voor elke ondernemer anders zijn. Als coach help ik je te leren herkennen welke energie jij nodig hebt en wanneer. Ik rem je af als je te veel of te snel wilt en geef je juist een bemoedigend zetje als je iets te veel in de wachtstand gaat.

We creëren een contentstrategie die voor jou werkt. Dit geeft je de vrijheid om te experimenteren en te ontdekken, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de consistentie en effectiviteit van je content. Zodra je de balans hebt gevonden, voel je meer rust en vertrouwen. Je werkt vanuit al jouw energie om jouw bedrijf te laten groeien.

Stuur me een berichtje om kennis te maken.