Hoe scripting je kan helpen als ondernemer

Steeds vaker zet ik ‘scripting’ en andere visualisatie-technieken in om ondernemers te helpen. Visualisaties en woorden zijn een super krachtig hulpmiddel die jou en je onderneming kunnen transformeren. Scripting is een techniek waarbij je jouw gewenste realiteit op papier zet alsof het al is gebeurd.

Hoe werkt visualisatie?

Visualisatie-technieken zijn gebaseerd op de wet van aantrekking, een universele wet die stelt dat je aantrekt wat je denkt en voelt. Door je te concentreren op wat je wilt bereiken en je voor te stellen dat het al is gebeurd, breng je jezelf in een positieve gemoedstoestand. Je programmeert je onderbewustzijn om je doelen te bereiken. Er zijn verschillende visualisatie-technieken die je kunt gebruiken, zoals meditatie, affirmaties en dus scripting.

Scripting als schrijfoefening

Scripting is een tool waarbij je een verhaal schrijft over je leven alsof het al werkelijkheid is. Het idee is om jezelf te zien als de hoofdpersoon in het verhaal, waarbij je je gewenste realiteit beschrijft alsof het al is bereikt.

Je beschrijft alle details van je leven alsof je al je doelen hebt bereikt en jouw droomleven leeft. Het is belangrijk om het niet alleen te denken, maar ook de emoties te voelen die je zou hebben als je je doelen hebt bereikt. Zodat je de juiste energie uitstraalt en als het ware naar je toe trekt wat je wilt.

Omschrijf jouw droomleven

Het is belangrijk dat je een scenario uitschrijft waarin je zo specifiek mogelijk vertelt hoe jouw droomleven eruit zou zien. Want voor iedereen is dat ideaalplaatje anders. Ik geef je een concreet voorbeeld:

“Ik ben zo dankbaar en blij dat ik een succesvolle onderneming als branding fotograaf heb gecreëerd. Het stelt me in staat om mijn passie te volgen en anderen te helpen. Elke dag word ik wakker met een gevoel van opwinding en vreugde, wetende dat ik mijn eigen baas ben en mijn eigen lot kan bepalen.

Mijn bedrijf groeit en bloeit elke dag. Ik heb een geweldig team om me heen, die gepassioneerd zijn over ons werk en ons merk. Samen werken we hard om onze klanten de best mogelijke producten en diensten te bieden en hun leven te verbeteren.

Ik geniet op kantoor en mag fotograferen op de meest waanzinnige shoot locaties, in binnen- en buitenland. Ik hou van het feit dat mijn werk mij niet alleen financiële vrijheid geeft, maar ook de vrijheid om te reizen, te leren en te groeien als persoon.

De mensen die voor mijn camera staan zijn super tevreden en mega enthousiast over wat we bieden. Ik ontvang wekelijks dankbare berichten en positieve feedback van ze. Ik weet dat ik waarde bied en ben blij dat ik op deze manier kan bijdragen aan het leven van anderen.”

Ik ben trots op mezelf en wat ik heb bereikt. Ik weet dat er nog veel meer groei en succes voor me in het verschiet ligt en ik kijk uit naar alles wat de toekomst te bieden heeft. Ik blijf elke dag mijn visie helder voor ogen houden en stap voor stap werken aan het realiseren van mijn doelen.

Scripting inzetten om je doelen te bereiken

Je kunt ook specifieke doelen opnemen in je scripting-verhaal. Schrijf bijvoorbeeld op dat je over drie maanden een nieuwe klant hebt binnengehaald of dat je binnen een jaar je omzet hebt verdubbeld. Door deze doelen op te nemen in je verhaal, programmeer je je onderbewustzijn om je te helpen deze doelen te bereiken.

Het is daarbij wel belangrijk om je te beseffen dat het zonder actie slechts bij dromen blijft. Als jij op je bank blijft zitten, zal er niet spontaan een mega omzet op je rekening verschijnen. Schrijf dus ook de kleine of grote stappen uit die jij gaat ondernemen om je doelen te bereiken. En kom in actie.

Is er bewijs dat het werkt?

Ik kan me best voorstellen dat je je afvraagt of scripting jou als ondernemer echt helpt en wat het je nou precies brengt. Ik geloof dat het opschrijven van jouw droomleven en doelen je kan helpen daadwerkelijk te bereiken wat je maar wilt. Je verandert je gedachten en je gedrag. En op basis van mijn eigen ervaring en wat ik zie bij mijn klanten, weet ik dat het werkt om je beter te voelen, meer vervulling, plezier en succes te ervaren.

Als je twijfelt of het iets voor je is, zou ik zeggen: probeer het een tijdje. Baat het niet, dan schaadt het niet.

En mocht je net als ik van wetenschappelijk bewijs houden: een studie gepubliceerd in het tijdschrift ‘Psychology of Sport and Exercise’ ontdekte dat atleten die zich visualiseerden dat ze een bepaalde sportprestatie leverden, daadwerkelijk beter presteerden dan degenen die dat niet deden.

Een andere studie in het tijdschrift ‘Frontiers in Human Neuroscience’ wees uit dat positieve affirmaties het hersengebied dat verantwoordelijk is voor zelfgerichte gedachten kunnen activeren, wat kan helpen om meer zelfvertrouwen en positieve emoties te ervaren.

Wees consistent

Om echt effectief te zijn is het belangrijk om consistent te zijn met het scripten. Als je één keer een scenario uitschrijft en er daarna niet meer naar omkijkt, gebeurt er weinig. Schrijf daarom elke dag of elke week je script uit. Kijk daarbij wat haalbaar is voor jou en zorg dat het niet als een moetje voelt. Het mag steeds hetzelfde script zijn, maar als je naar verloop van tijd iets wilt aanpassen, is dat ook helemaal oké. Ik zou wel de hoofdlijnen gelijk houden. Als je de ene dag doel X wilt bereiken en de andere dag voor doel Y wilt gaan, maak je het voor jezelf onnodig ingewikkeld.

Lees je script, als het even kan, hardop voor. Dan ga je het nog duidelijker voor je zien en ook voelen hoe je je zou voelen als je jouw droomleven leidt. Het vereist wat oefening om je hersenen te trainen om te denken en te voelen in lijn met je doelen en intenties. Door regelmatig te scripten, blijf je jouw doelen en intenties voor jezelf en je bedrijf voor ogen houden en blijf je gefocust op wat je wilt bereiken.

Zet scripting in om jouw mooiste leven te leiden

Benieuwd hoe jij scripting inzet om jouw dromen en doelen te bereiken? Als coach help ik je hierbij in mijn 1:1 traject Connecting The Dots. Want door als ondernemer te kiezen voor jouw hoogste potentieel, geef je het beste aan jezelf, aan je onderneming én aan de wereld.